Powłoka hydrofobowa – co to jest?

Powłoka hydrofobowa – co to jest?

Na pewno widziałeś w internecie filmy, na których eleganckiego biznesmena w błękitnej koszuli oblewa się brudną wodą, a wszystko po nim spływa. A właściwie z połowy jego koszuli, która była pokryta specjalną powłoką hydrofobową. Czym zatem jest taka powłoka?

Szybka lekcja chemii

Powłoka hydrofobowa

Powłoka hydrofobowa

Hydrofobowość to właściwość chemiczna polegająca na odpychaniu cząsteczek wody. Materiały hydrofobowe są apolarne, to znaczy, że mają równomiernie rozmieszczony ładunek elektryczny (nie mają momentu dipolowego). Woda jest cieczą polarną i jej cząsteczki są odpychane przez cząsteczki apolarne. Warto tu wspomnieć także różnym stopniu hydrofobowości. W teorii kropla wody na silnie hydrofobowej powierzchni powinna przyjąć kształt kuli. Jednak w praktyce nie jest to możliwe do osiągnięcia i na maksymalnie hydrofobowych materiałach kropla wody przyjmuje kształt nieco spłaszczonej kuli. To jednak wystarcza, aby bardzo łatwo spłynęła z takiej powierzchni nie pozostawiając filmu wodnego.

Powłoki hydrofobowe do reklamy?

Substancje średnio i silnie hydrofobowe to między innymi parafina, oleje, rtęć czy siarczki. Trudno sobie wyobrazić, abyśmy chodzili w koszuli pokrytej parafiną. Lub nanosili ją na karoserię samochodu. Jednak istnieją specjalistyczne nanopowłoki o grubości rzędu 100 nm, które z powodzeniem można nanosić na przeróżne powierzchnie, łączenie z naturalnym drewnem lub kamieniem. Powłoki odpychające wodę znajdują wiele zastosowań:

  • zwiększają bezpieczeństwo – pokrycie szyb samochodowych zdecydowanie poprawia widoczność w deszczowe dni
  • pozwalają na szybkie sprzątanie – zabezpieczenie np. kabiny prysznicowej sprawia, że woda spływa od razu i nie przyciąga zanieczyszczeń, nie tworzy również osadów po odparowaniu, bo jej tam już nie będzie.
  • zabezpieczają przed wandalami – ściana pokryta nanopowłoką hydrofobową umożliwi łatwe i szybkie usunięcie szpecącego graffiti
  • reklama w deszczowe dni – http://nanocape.pl/ tworzy reklamy za pomocą nanopowłok hydrofobowych – reklama pojawia się dopiero wtedy, gdy powierzchnia zostaje zmoczona
  • chronią obuwie przed wilgocią – nawet w zwykłych trampkach można spacerować w deszczowe dni bez obawy o zmoczenie stóp.

Technologia się ciągle rozwija

Kiedyś słowo „nano” kojarzyło się bardziej z zaawansowanym technologicznie laboratorium niż sprayem do butów. Dziś pokrycie powłoką hydrofobową jest możliwe w domowych warunkach i nie kosztuje przesadnie dużo. Producenci nie spoczywają na laurach i opracowują nowe rozwiązania, pozwalające zwiększyć trwałość i hydrofobowość powłok, a także nanosić je na zróżnicowane materiały.

 

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments